DEL
online vs offline

Detta inlägg är ett betald inlägg och görs i samarbete med de börsnoterade företagen och / eller deras produkter. Alla hyperlänkar betalas därför hyperlänkar.

När du startat ett företag, drivit det ett tag och äntligen nått till den punkt där du behöver få mer uppmärksamhet, så finns det flera metoder att välja mellan. Vilken marknadsföringsmetod du föredrar beror givetvis på vilken typ av företag du driver, vilken produkt du säljer och vilken din målgrupp är. En sak är dock säker. Man bör inte förlita sig på en enda strategi utan bör testa flera olika varianter. Trots att vi befinner oss i en digital tid så är det en riktigt bra idé att kombinera digital- och offline marknadsföring.

Annonser

Vi har efterhand sett annonser i många år och vant oss vid den konstanta påverkan. Vi har sett dem i tidningar, magasin, på bussar, skyltar, anslagstavlor och i annat skriftlig media. Idag känner de flesta ungdomar bara till annonser som ”ads” på Google, Facebook, Youtube etc. Den här typen av marknadsföring på nätet är enormt effektiv eftersom det för det mesta bara visas annonser som är relevanta för oss. Eller dina kunder i det här fallet. Online ads är därför mer effektiva än de tryckta skrivna annonserna, eftersom färre personer som t.ex. läser lokaltidningen.

Pop ups

Det är som sagt viktigt att ett företag inte bara syns online. Speciellt om företaget har en fysisk butik där det säljs produkter. Offline marknadsföring kan bestå av många saker som t.ex. snäppramar, till affischer eller gatupratare. Men offline kan också bestå av personer som berättar om företaget ute i samhället på olika sätt, t.ex. på mässor eller vid olika events. Det skulle kunna vara ett popup bås med ett par anställda, en broschyrställ och ett par strandflaggor. Den här uppsättningen fungerar dock bäst när den placeras på ett logiskt ställe där företaget är relevant för besökarna eller de förbipasserande och vice versa. Ett företag som letar personal kan till exempel göra ett popup bås på ett universitet eller liknande utbildningsinstitutioner.

EFTERLAD ET SVAR